Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
Goedemorgen,
Graag advies over de naam van deze getuige: Machielse Salomon Josephzoon.
Wat is de voornaam en wat is de achternaam?
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
ik twijfel ook dat Machielse zijn voornaam is, maar zou het wel noteren als voornaam en er een opmerking over bij zetten in het opmerkingen vak
Dag Carla,
Ik denk dat je gelijk hebt, maar op basis van deze akte moeten we er vanuit gaan dat dit klopt. Dit is iets om later eens goed uit te zoeken.
Bedankt voor al je reacties op het forum, het is fijn als mensen goed worden ondersteund (en elkaar steunen) met vragen!
Hartelijke groet, Coen
Coen van Galen , ik vond deze best wel verwarrend, en als ik kan helpen zal ik het altijd doen
fijn weekend
Josephzoon is zeker weten de achternaam, dus dan zullen de andere twee wel voornamen zijn.
Ja, Josephszoon is zeker (een deel van) de achternaam. Waar ik over twijfel is Machielse, die naam heb ik alleen nog als achternaam gezien.
Dag mevrouw Zwaan,
De voornaam is Machielse, de achternaam Salomon en Josephzoon is een toevoeging, het betekent dat hij de zoon van Joseph is.Bij toevoegingen gebruikt u een $ teken om naam en toevoeging te scheiden. Dus de invoer is:
voornaam: Machielse
Achternaam: Salomon $ Josephzoon
NB: het teken $ is voor ons een aanwijzing dat er achter de achternaam nog extra informatie staat.
Met vriendelijke groet, Coen van Galen
Dank, fijn om het van de expert te horen :-) zo ga ik het invullen. Ik kwam Salomon als voornaam tegen, maar ik las al eerder dat die ook als achternaam voorkomt. Dus erg verwarrend, omdat ik Machielse nergens als voornaam kon vinden. En inderdaad ken ik Jozefzoon ook als achternaam.
De handtekening geeft ook duidelijkheid
Jozefzoon is hier in Nederland een regelmatig voorkomende naam.
Ik verwacht eigenlijk dat Josephzoon dat ook is.
Dat is in de Surinaamse situatie niet logisch. Wat in Suriname nog wel regelmatig gebeurt in die tijd, is het gebruik om de naam van de vader toe te voegen aan de achternaam. Dat is hier gebeurd.