Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
Bij de invoering van contractarbeiders uit Britsch-Indie staat het contractnummer alsvolgt geschreven: 835/V. Dus eerst cijfers, dan letter(s), gescheiden door het teken "/". Ga ik daarop zoeken, dan vind ik geen naam. Zoek ik op V/835 dan vind ik wel de naam (Halimun). Hoe is het verschil akte met database te verklaren?
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
Dag Jack,
De volgorde die in de akten staat (cijfers gevolgd voor een "/" en letter(s)) is de originele volgorde.
Bij het maken van de database in de jaren 90 is dat bewust omgedraaid, om te kunnen selecteren op de letters. Vandaar dat het daar andersom staat.
Als uitleg: de letters zijn de jaarletters en de cijfers de doorlopende nummering binnen dat jaar, dus in 1873 kregen de hindostaanse contractarbeiders letter "A" met een volgnummer, in 1874 "B" enz.
Met vriendelijke groet, Coen van Galen
Wat ook verwarrend is voor de onderzoeker en invullers van huwelijksakten is dat bij de naam van de contractarbeider "voornaam" staat en bij de volgende naam eronder "familienaam".
Er had moeten staan "naam" respectievelijk "vaders naam". Want als een contractarbeider arriveerde had die maar een naam en kreeg een contractnummer.
Pas na ongeveer 1930 konden zij een familienaam kiezen en verdween het contractnummer. Vaak wordt dit ook vermeld als kantmelding in geboorte en huwelijksakten.
Dit staat ook uitgebreid vermneld in de zoekhulp op het NA.
Met een opmerking van mij: als voornaam werd vaak de naam gekozen die ze al hadden toen ze in Suriname aankwamen, en als geslachtsbnaam de naam van de vader.
Ik kan me niet herinneren dat ik het andersom heb gelezen in kantmeldingen.
Helder Coen, dank!
Nu gebeurt het weer, ik zie een 'correctie indirect' staan, terwijl ik een 'correctie doorgevoerd' had ingetikt
Ha Jack,
wat raar, ik zie maar 1 antwoord. Ik had een paar maal een correctie doorgevoerd, waarna ik mijn antwoord niet meer zag staan.
Er lijkt af en toe een soort autocorrectie toegepast te worden, ik zag namelijk een paar woorden in mijn antwoord staan die ik niet had ingetikt. Herkent iemand dit?
Goedemorgen Jeanet,
Dank voor je antwoord ( in 3-voud ontvangen?) En heb idd in het Nationaal Archief gekeken.
Fijne dag!
Jack
Goedemorgen Jack,
Op de website van het Nationaal Archief is de volgorde standaard inderdaad andersom, ervan uitgaand dat je daar gezocht hebt. Eerst de letter(s) en daarna het cijfer.
groeten, Jeanet