Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

In de overlijdensakte IV 1828-1876, folio 3 wordt melding gemaakt van "een levenloos geboren kind van het mannelijk geslacht". Bij het invullen van deze akte heb ik vermeld dat niet bekend is of de moeder in leven is. Na raadpleging van Delpher blijkt dat moeder en kind beiden zijn overleden op 19 april 1872! Blijkbaar is op 19 april 1872 van tevoren aangifte gedaan en is moeder dezelfde dag alsnog overleden. 

SR-NA_2.10.61H_929_0151-r.jpg

You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!

Join Historische Database van Suriname & de Cariben

Email me when people reply –

Replies

• Hallo Reneej,

Jij maakt goed gebruik van informatie van het Nationaal Archief, specifiek het Emancipatieregister 1863 (vrijgemaakte slaven)! Als ik wat meer tijd heb ga ik daar ook eens op zoek naar informatie. Bedankt voor de tip!

Groetjes, José

• Zojuist had ik de overlijdensakten van een levenloos geboren kindje, waarvan de moeder, Francina Agatha Hothleuf, 38 jaar oud, twee dagen later overleed...

De aangever wist niet wie de moeder van Francina Agatha was, maar bij de emancipatie 1863 was te vinden dat zij de dochter was van Kaatje Hothleuf.

Hun eigenares was Johanna Wilhelmina Ulf Hoth. Via een online stamboom (Genealogie Flu) was te vinden dat zij de echtgenote was van de aangever van deze overlijdens, Walther William van de Leuv.

• Ik heb zojuist folio 303 verwerkt. Dit is de overlijdensakte van Sophietje Sanijs (ongehuwd), van beroep huisbediende. Zij is op 19-04-1872 overleden in de Timmermanstraat E 300. Zie ook folio 303 onderaan, ontvangen via Reneej.

• Hartelijk dank allemaal voor jullie interessante speurwerk n.a.v. bovenstaande akte!

• Dag Coen, ik had ook naar de namen op de akten zitten kijken, en het viel op dat er geen overeenkomsten waren.

Met wat spitten in het Nationaal Archief zijn wel enkele verbanden te leggen. Op de akte van het levenloos geboren zoontje staat de 66-jarige kuiper Jacob Eliezer, die al in 1841 was gemanumitteerd. Hij woonde ook aan de Timmermanstraat, waar de geboorte plaatsvond, en vervolgens ook het overlijden van Sophietje.

In 1862 verzocht hij de vrijdom van Jacob Marius Liezer, "zoon van Sophietje", die het eigendom was van de minderjarige kinderen van Joseph Nassy [Nassij]. Jacob Marius is te vinden in de slavenregisters, met zijn moeder Sophietje, en haar moeder Leentje, die in 1858 overleed.

13017084660?profile=RESIZE_930xSophietje Sanijs [anagram van Nassij] komt voor bij de emancipatie 1863, met als eigenaar Joseph Nassy.

Bij haar overlijden is te zien dat de aangever haar broer was, Johannes Marius Mehciz [achternaam een omkering van Zichem], gemanumitteerd in 1858, en ook een kind van Leentje.

De getuige op haar overlijdensakte, de 24-jarige goudsmid Maurits Eliza Nassij, was een zoon van Joseph Nassy.

Vriendelijke groet,

Renée

Suriname: Vrijgelaten slaven en hun eigenaren (manumissies)
    • Dag Renée,

Mooi gevonden en een mooi voorbeeld hoe ons werk om de archieven beschikbaar te maken kan helpen om deze puzzels op te lossen.

Hartelijke groet, Coen

• Wat een trieste vondst weer, José...

De akte van Sophietje stond even verderop. Haar kindje overleed in de ochtend bij de bevallling, zij overleed dezelfde avond: SR-NA_2.10.61H_929_0152-r.jpg

• Aanvulling: moeder Sophietje Sanijs is op 32-jarige leeftijd overleden na de bevalling van haar ongeboren kind.

• Dag José en Renée, 

Wat een triest verhaal dit. Wat me wel opvalt is dat er geen overeenkomsten zij tussen de aangever of de getuigen bij beide aangiften. Je zou toch verwachten dat er mensen uit de omgeving van Sophietje Sanijs aangite hebben gedaan van beide overlijdens.

• Ik kom er net achter dat ik op de verkeerde "Reply"-knop heb geklikt, dus mijn antwoord staat nu hierboven. :)

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.