Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Hallo allemaal,

Onderstaande akte vind ik een lastige. Onduidelijk handschrift van de ambtenaar van de Burgerlijke Stand.

  1. Wie helpt mij aan de correcte namen van de getuigen en hun woonadressen? 
  2. Wat staat er voor en na St. Helene geschreven? Plaver of placer, Nederlandsch ?
  3. De akte is niet ondertekend door de aangever en getuigen. De ambtenaar heeft de akte vertaald in het Frans. Daarna is deze wel ondertekend door de getuigen, maar niet door de aangever. Kan ik bij de getuigen vermelden dat zij de originele akte hebben ondertekend (na lezing van de Franse vertaling?). 

Bedankt alvast voor jullie ondersteuning.

Hartelijke groeten, José Voermans

 

NL-HaNA_2.10.61_1309_0166-l.jpg

You need to be a member of Historische Database Suriname Curaçao to add comments!

Join Historische Database Suriname Curaçao

Email me when people reply –

Replies

  • Coen/Wil/Jeanet en LilMoreen,

    Hartelijk dank voor jullie reactie! Het slavernijproject blijft heel leerzaam!

    Hartelijke groeten, José Voermans

     

       

  • Dag Wil en Jeanet, bedankt voor jullie toevoegingen. Placer is inderdaad een goudwinning, de term was in Suriname het gebruikelijke woord voor een concessie, het gebied waar iemand goud mocht zoeken. Kijk maar eens hier over placer De Jong in Surinameen ook hier. Weer wat geleerd. :-)

    Hartelijke groet, Coen van Galen

    Goudwinning op Placer De Jong, Suriname (ca. 1890-1893)
  • Een placer is een plek waar goud wordt gewonnen, heb ik ooit gelezen.

  • Ha Jose,

    volgens mij staat er 'het placer St Helene'

    groet, Jeanet

  • Dag José,

    Dit is inderdaad een wonderlijk handschrift. Het is dan ook geen ambtenaar, maar het handschrift van August Kappler, handelaar en posthouder aan de Marowijnerivier. Die daar de taken van een ambtenaar uitvoerde. Kappler is vooral bekend gebleven omdat hij meerdere boeken over Suriname schreef:
    https://suriname.nu/701vips/belangrijke66.html en https://nl.wikipedia.org/wiki/August_Kappler

    In antwoord op je vragen:

    • De aangever is Louis Duchange, wonende in het gehucht Siparawini, Franse overzijde. De getuigen zijn 'Bobe genoemd Facon', arbeider, 40 jaar, wonend 'het @@@@ St. Helene, Nederlandsche gedeelte' en 'Joseph Zemire', 59 jaar, arbeider, wonend op dezelfde plek als Bobe.
    • Wat er voor St. Helene staat weet ik ook niet. Er achter staat 'Nederlandsche gedeelte' (dus aan de Nederlandse oever van de Marowijnerivier die grenst aan Frans Guyana).
    • Wat betreft de info onderaan: met getuigen worden hier zowel de aangever als de formele getuigen bedoeld. Anders had de aangever met nadruk uitgesloten moeten worden met een opmerking dat hij niet kon schrijven. Je kunt dus invullen dat ze getekend hebben.
    •  Kappler treedt hier ook op als tolk in het Frans.\

     Met vriendelijke groet,
    Coen van Galen

     

    Suriname - Paramaribo
    welkom bij Suriname
    • Bedankt Coen,
      Ik had vluchtig gelezen en had niet door dat de "ambtenaar" de beroemde August Kappler was. Wat fijn om ook eens zijn handschrift te zien te krijgen en ik vind het wel een mooi handschrift, al is het voor ons nu een beetje lastig te lezen. 
      Fijne zondagavond!

      LilMoreen

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.