Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
Dag allemaal,
Ik heb een geboorteakte met als aangever Zenobia Kampe. Verderop in de akte staat 'verklaarde dat zij comparante, op...', betekent dit dat Zenobia dan ook de moeder is van het kind? Als dat niet zo is, wat vul ik dan in bij de gegevens van de moeder?
Alvast bedankt :)
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
Bedankt voor jullie opmerkingen hierover. We zullen dit in de tips opnemen. Als de moeder ook de aangeefster is, dan de informatie van de aangeefster ook invullen bij de moeder met bijzonderheid dat de moeder 'zij comparante' is.
Andere mogelijkheid is misschien om bij aangever te vermelden dat zij de moeder is. En de overeenkomende velden bij moeder dan te voorzien van een #.
Maar dat gaat dan wellicht fout bij een zoekopdracht naar de moeder.
Ik denk dat die andere mogelijkheid inderdaad foutgevoeliger is. Het is beter om te kiezen voor één oplossing die we consequent hanteren. Daarom: als de moeder ook de aangeefster is, dan de informatie van de aangeefster ook invullen bij de moeder met bijzonderheid dat de moeder 'zij comparante' is.
Klopt, komt vaker voor dat de moeder zelf de aangifte doet, gegevens van aangever dus herhalen bij moeder en toevoegen in extra gegevens bij moeder dat zij "comparante" is.
Dank voor de snelle reactie!
De aangeefster is dus ook de moeder.
Ik weet niet of dit zo de bedoeling is, maar ik heb dus alle gegevens van de aangever gekopieerd naar de moeder.
In het veld [Aanvullende gegevens van de moeder] heb ik aangegeven dat zij ook de aangever (gecompareerde) is.
Bedankt voor de snelle reactie!