Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Replies

• Beste allemaal,

We hebben inderdaad de instructie dat u in dient te vullen wat u leest op de akte, ook als u op basis van kranten of andere bronnen meent dat de ambtenaar een schrijffout heeft gemaakt. De reden daarvoor is dat u dan nog een keer gaat interpreteren wat de ambtenaar al heeft geïnterpreteerd en dat maakt het risico op fouten uiteindelijk groter. Daarom wil ik u vragen om u bij het invoeren echt aan de instructie te houden.

Met vriendelijke groet, Coen van Galen

• Hoi Huub van Helvoort ! Sorry als ik kritisch overkwam. Zeker niet zo bedoeld, je suggesties zijn zelfs zeer welkom, want jij weet nog wel eens dingen te vinden waar ik (en volgens mij ook anderen) me rot naar zoek zonder resultaat. Mijn intentie was hier om Tine een hart onder de riem te steken dat ze niks fout gedaan heeft.

• Ha Katja en Huub, Het is een afspraak waar over valt te discussiëren. Had ik de naam Makfas gevonden, dan had ik die waarschijnlijk gebruikt, met de aantekening dat in de akte waarschijnlijk een verkeerde naam staat. Je hebt toch meer aan een bevolkingsregister met correcte informatie i.p.v. met de verhaspelingen van een slechthorende of half geïnteresseerde ambtenaar. Dat zou ik me in ieder geval wel permitteren bij iemand met een naam als Zebedeus Frits. Wie heet er nou verder nog Zebedeus Frits?

Groeten,

Tine

• Hoi Tine,

wil jij misschien de zoekterm "achternaam 2e getuige" wijzigen in "Maakfast" via edit (rechtsboven)?

Zo kan de vondst van Huub, "Makfas", nog gevonden worden bij een 2e ronde van akte inbrengen of door de controleurs later.

groeten van Herma

• Hallo Tine,
        Volgens de instructies van het team is het verplicht in te vullen wat je leest. Ze hebben dat al eerder herhaald toen er vermeende spellingsfouten werden geconstateerd. Ook bij verschillen tussen de naam in de akte en die van de handtekening moet je de naam gelezen in de akte invullen.
        Wanneer je iets anders vind dan mag je dat in een opmerking plaatsen en versturen. Dan gaat die vondst niet verloren.
        Vriendelijke groet, Huub.

• meld jij deze vondst dan nog achteraf bij de projectleiding, ondanks dat de taak al verstuurd is?

mocht dat niet zo zijn dan heeft de vondst weinig tot niets opgeleverd voor het project. 

Of hoe denk jij daar dan over? Herma.

• In dit geval wordt het moeilijk om achteraf nog iets te melden.
            Hopelijk vind de tweede invuller of de controleur deze vraag nog in het forum.

•  Hi Tine Blankenstein , het is goed dat je Maakfast (want dat lees ik ook echt) hebt genoteerd, ook al is dat mogelijk niet correct. De afspraak is immers dat we noteren wat er letterlijk staat, ook als dat fout is. Je kunt dan eventueel wel de ontdekte fout in een opmerking meesturen.

• Hi Katja Klootwijk,

Tine schreef dat ze niets kon vinden, ik heb wel wat gevonden en dat vermeld.
      Ik heb niet verteld dat zij de gevonden naam zo moest invoeren (daarvoor was het trouwens ook al te laat).

• Hoi Tine, 

Ik maak er Maakaast van.

Gr.Lydie

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.