Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
Onderstaande akte is mijn eerste overlijdensakte van een arbeidscontractant.. Bij de ouders staat geschreven: Sookradji, kleindochter van Gokool register Aziaten 529/ R en van Ramdea, dochter van Gendia, register Aziaten 214/K. Moet ik dat beschouwen en invoeren als de achternaam van Sookradji?
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
Dag Jack, helaas wel. In dit geval is alleen de moeder bekend, Sookradji. Maar Sookradji heeft zelf als achternaam 'kleindochter van Gokool bekend in het register van Aziaten onder nummer 529/R en van Ramdeea dochter van Gendia, bekend in het voormeld register onder nummer 214/R'. Wat vul je hier nu in als achternaam? Dat is het volgende: Gokool 529/R Gendia 214/R.
Thunnis en ik beseffen dat dit niet een perfecte weergave is, maar zo zijn de persoon en de familierelaties in ieder geval later terug te vinden in de database. Overigens snap je nu wel waarom de Surinaamse koloniale overheid rond 1917 regels ging invoeren dat iedereen een achternaam moest nemen. Het was een wonderlijk registratiesysteem dat bij elke generatie ingewikkelder werd.
Dank voor je vlotte en heldere uitleg!
Mooi nakweek,
Jack