Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Ik heb net 8 huwelijksakten ingevoerd die hebben plaats gevonden in Groningen en allemaal op 25 januari 1865. Alle bruidsparen kunnen niet tekenen wegens analfabetisme en alle aktes zijn voorgelezen in het neger-Engels. 

Waaronder 2 boers die trouwen en 2 zussen. Met een beetje fantasie zie je al deze personen in een zaaltje staan voor hun huwelijk. Ik neem tenminste aan dat ze niet om de beurt naar binnen gaan , of toch wel?

You need to be a member of Historische Database Suriname Curaçao to add comments!

Join Historische Database Suriname Curaçao

Email me when people reply –

Replies

  • Hoi Thunnis.

     Er staat alleen Groningen vermeld, dus ook alzodanig opgegeven. Wel is district Saramacca genoemd.

    Maar wel interessant he? Dat vind ik ook.

    Groetjes

    Elsa

     

    • ik heb een vergelijkbare reeks huwelijken.

      9 huwelijken op 26-07-1865 in het district Beneden-Cottica op plantage Frederiksdorp.

      Ze staan ook alle 9 vermeld bij de ondertouw in de krant.

      Daarvoor een aantal huwelijken in hetzelfde district op dezelfde plantage op 12-07-1865, bijkbaar kwam de ambtenaar elke 14 dagen langs.

      En op 22-11-1865 11 huwelijken, ook ondertrouw in de krant.

      In de krannt van 13-06-1865 staan 20 aankondigingen van ondertrouw op 09-06-1865 in het district Matappica.

       

      • Leuk thema om een keer een stukje over te schrijven -- ik houd dit in mijn achterhoofd!

         

  • Beste Elsa

    Wat een interessant gegeven, dank voor het delen. Mijn eerste vermoeden zou zijn dat er niet altijd een ambtenaar aanwezig was in Groningen en dat op het moment dat deze aanwezig was, op één dag alle huwelijken werden 'afgewerkt'. Waar die huwelijken precies werden voltrokken weet ik niet, vermelden de akten iets over een locatie?

    Hartelijke groeten,

    Thunnis

    • Ik had ook een acte met Groningen en werdt bij gesscheven "op Groningen.

      Toen heb ik op internet gezocht op Suriname rond 1860 en kwam tegen dat er een ford Groningen was.

      Maar mag je dat  als locatie gebruiken als er op Groningen staat? 

      Met vriendelijke groet,

      Ine Bontekoe

      • Hallo Ine,

        Er is ook een plantage Groningen.

        Dus als er niet expliciet "fort Groningen" staat zou ik dat niet invullen.

        Vriendelijke groet, Huub.

        Plantage Groningen | Suriname Plantages
        Suriname Plantages - Database met historische gegevens van de Surinaamse plantages
This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.