Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Zoals u weet, worden alle akten door twee deelnemers ingevoerd. Vervolgens wordt de invoer gecontroleerd door een controleur. Deze controleurs hebben al meer dan 40.000 akten gecontroleerd en zojuist het tweede deel van de geboorteakten voltooid. Ze zijn nu bezig met de geboorteakten uit de periode 1900-1915. Dankzij de controleurs hebben we een goed zicht op vergissingen die regelmatig worden gemaakt bij de invoer. Het leek ons nuttig om de ervaringen van de controleurs met u te delen, zodat iedereen daar zijn of haar voordeel mee kan doen. Daarom hieronder een lijstje met tips. Ook al zijn het soms kleinigheden, het bespaart de controleurs veel tijd als iedereen exact hetzelfde invoert!

 Algemene tips

  • Lees vooraf goed de handleiding en raadpleeg deze bij twijfel. Lees ook regelmatig opnieuw de handleiding door om te zien of u zich geen zaken heeft aangewend die eigenlijk niet volgens de instructies zijn.
  • Controleer vóór het verzenden van het formulier eerst de ingevoerde velden nog eens op spelfouten en dergelijke. Dat voorkomt veel vergissingen.
  • Als tekstdelen onleesbaar zijn, ga dan niet interpreteren maar vul @ in voor de onleesbare delen.
  • Vermijd dubbele spaties. Dit lijkt een kleinigheid, maar omdat ze niet zichtbaar zijn, kosten dubbele spaties de controleurs veel extra tijd.
  • We voeren geen zogenaamde diakritische tekens in, zoals ç, ê, ö, enz
  • En een y altijd als ij invoeren

 Getallen en datums

  • Zes en zeven, of zesentwintig en zevenentwintig, worden vaak door elkaar gehaald.
  • Geregeld wordt de datum van aangifte fout overgenomen: goed om nog eens extra te controleren

 Adressen

  • Steenbakkerijstraat en Steenbakkersgracht worden wel eens verwisseld
  • Wagenwegstraat of Wagewegstraat? Pontenwerfstraat, Zwartehovenbrugstraat, met tussen-n, of toch niet? Graag letterlijk overnemen hoe het in de akte staat vermeld.
  • Huisnummers worden regelmatig fout overgenomen, ook de toevoeging aan het huisnummer (a, b, ab, enz.) wordt geregeld weggelaten
  • Als Eerste of Tweede Buitenwijk in cijfers staat geschreven in de akte dit graag ook letterlijk overnemen, dus bijv. '1e buitenwijk' -- dat scheelt de controleurs weer werk!
  • Bij een straatadres in Paramaribo blijft de aanduiding ‘Paramaribo’ achterwege.

 Namen van personen en beroepen

  • Alle voor- en achternamen graag met hoofdletter, en niet alleen de eerste (voor)naam, dus niet: 'Maria louise sara' maar 'Maria Louise Sara'.
  • Géén streepje (koppelteken) tussen de voornamen als dat niet in de akte staat, dus niet bijv. 'Maria-Louise-Sara' als zulke streepjes niet in de akte staan.
  • Beroepsnamen niet met een hoofdletter schrijven en overnemen zoals het in de akte staat en niet in de moderne spelling: dus: ‘waschvrouw’ niet veranderen in ‘wasvrouw’.
  • Terugkerende vergissing: Henriette, terwijl er Henrietta staat en omgekeerd. Geldt ook voor Josephine, Sophie, Harriette en Alexandrine en meer namen.

 Kantmeldingen

  • Geregeld worden kantmeldingen overgeslagen of niet opgemerkt. Controleer daar op voordat u het formulier verzendt!
  • Soms worden meerdere kantmeldingen in één veld geplaatst, terwijl iedere kantmelding in een apart veld hoort.
  • Het is niet de bedoeling om een samenvatting te maken van de kantmelding. Neem het letterlijk over (met als uitzondering de formele titel en ondertekening van de ambtenaar, zoals in de handleiding is toegelicht).
  • U zet geschreven getallen om naar cijfers in geval van datum, huisnummer en contractnummer (contractarbeiders). Maar in andere gevallen neemt u wél de letterlijke tekst over, zoals in ‘Eerste Buitenwijk’ of ‘tweede officier’.

 

En vergeet niet: vergissen is menselijk! 

10640244498?profile=RESIZE_710x

 

You need to be a member of Historische Database Suriname Curaçao to add comments!

Join Historische Database Suriname Curaçao

Email me when people reply –

Replies

  • 3 kommentaren:
    1. Kantmeldingen. Volgens mij zijn die alleen relevant als er nieuwe informatie wordt verstrekt. Doorhalen van gedrukte tekst is geen nieuwe informatie, mijns inziens. In bijgaande scan is zowel de naam van de overledene als van de moeder doorgehaald en vervangen door een andere naam. Die doorgehaalde namen kunnen relevant zijn maar als de kantmelding alleen doorgehaald x woorden bevat dan gaan de namen verloren en komt deze scan niet tevoorschijn bij het zoeken later. Het lijkt me dus beter te schrijven als kantmelding of bij andere informatie: 'Overledene: doorgehaald Christina Panka, daarvoor in de plaats Pandora Parva. Moeder: doorgehaald Wilhelmijntje Panka, daarvoor in de plaats Kettij Parva.
    Verder nog twee kommentaren:
    2. Het is in dit digitale tijdperk kwalijk dat accenten, y, etc. niet geschreven kunnen/mogen worden. Ook dit kan later problemen opleveren op bij het zoeken.
    3. Het is niet sympathiek om een nummer te schrijven op de plaats van de achternaam als het om immigranten gaat. En ook dit kan later problemen opleveren bij het zoeken.

    • Beste Frans Teutscher ,

      Dank voor de feedback! U heeft natuurlijk volkomen gelijk dat niet alle afspraken perfect zijn: het betreft afwegingen die soms voor- en nadelen hebben. Maar aangezien dit afspraken zijn die nu al bijna een jaar gelden, kunnen we die niet meer wijzigen. Een korte reactie op de door u genoemde punten:

      1. Meldingen over doorhalingen van gedrukte tekst hoeven niet te worden overgenomen, dat is inderdaad geen relevante informatie (zie handleiding p. 23). Informatie over doorhalingen van geschreven tekst worden wél overgenomen, juist om de redenen die u noemt: dan kunnen gebruikers van de database straks altijd terug naar de akte om te zien wat daar is gebeurd. De instructies gaan daarbij steeds uit van de algemene basisregel: zo letterlijk mogelijk overnemen.

      2. Het achterwege laten van accenten en dergelijke is gedaan om problemen met zoeken juist zoveel mogelijk te vermijden -- het gaat er vooral om dat iedereen dezelfde wijze van invoeren aanhoudt zodat we straks een consequente database hebben.

      3. Het schrijven van een nummer als achternaam is inderdaad niet bepaald sympathiek maar we volgen hier zoveel mogelijk de systematiek die destijds werd aangehouden door de administratie van de Burgerlijke Stand -- helaas was die gebaseerd op een koloniaal stelsel dat heel anders met mensen omging dan wij nu graag zien (en dat is natuurlijk nog zacht uitgedrukt). Ook hier geldt weer de basisregel: zo letterlijk mogelijk de informatie overnemen. In een volgend stadium kunnen we de gegevens over deze mensen koppelen (bijv. aan de migratiedossiers en volkstellingen -- en dit wordt geen gemakkelijke opgave, dat geef ik onmiddellijk toe) en kunnen de gebruikers van de database deze mensen hun waardigheid teruggeven via hun naam in plaats van een nummer.

      Kortom: bij dit soort projecten hebben we van te voren keuzes moeten maken om de database straks zo transparant mogelijk te houden. Ik hoop dat deze toelichting enig soelaas biedt.

      Hartelijke groeten Thunnis

      • Bedankt. De zoekfunktie later is hopelijk zodanig dat accenten, y, etc. wel werken. En de velden voornaam en achternaam zullen beide moeten bevatten (voor immigranten). In de bijgevoegde scan gaat de naam Panka dus verloren.

        • Doorgehaalde informatie wordt inderdaad niet in de database opgenomen, maar wel het feit dat een naam is doorgehaald.

           

  • Goedemiddag, heren van het team of controleurs,

    Hier nog een vraag alstublieft: 
    Als tekst tussen haakjes is geplaatst, bijvoorbeeld " (District Beneden-Suriname) of bij beroep (geen), moeten de haakjes dan ook worden ingevoerd of niet?
    Soms zijn er geen haakjes maar schuine strepen /district Saramacca/.

     

    • Ik heb (geen) altijd ingevuld als geen - bij de controle zie ik dat veel invullers dat ook doen.

      Als er grond, station, plantage met een naam staat dan staat er meestal de district naam tuissen haakjes achter, zo heb ik het gedaan en zie ook dat veel invullers dat doen.
      De / zie ik als een slecht geschreven ( en ).

      Thunnis van Oort zal hiervoor de juiste oplossing geven.

      • Dank, Huub van Helvoort.
        Zo heb ik het inderdaad ook gedaan, maar nu twijfelde ik opeens, omdat we het allemaal op dezelfde manier willen doen (minder werk voor de controleurs).
        Ik zal op bevestiging van Thunnis wachten.

        • Beste LilMoreen en Huub van Helvoort ,

          Dank voor jullie opmerkingen en excuses dat mijn antwoord even op zich liet wachten.

          De schuine strepen kunnen inderdaad opgevat worden als ( )

          Ook "(geen)" graag letterlijk invoeren, om consequent te blijven met de algemene richtlijn alles zo letterlijk mogelijk over te nemen, dat schept de minste verwarring.

          Hartelijke groeten

          Thunnis

          • Dank, Thunnis. Begrepen.

  • Bedankt voor dit overzicht met tips! Ik heb toch nog een vraag over de kantmeldingen:

    In de handleiding lees ik dat de vermelding van doorhalingen in de gedrukte tekst niet als kantmelding worden vermeld.

    Soms wordt in één zin de doorhalingen van gedrukte en geschreven tekst vermeld, bijvoorbeeld: ", waarin doorgehaald acht woorden in druk en drie woorden in schrift."

    Wat is de juiste vermelding van deze laatste kantmelding:

    a: De kantmelding compleet en letterljk overnemen?

    b: Als volgt overnemen: "waarin doorgehaald 3 woorden in schrift."?

     

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.