Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Het kind in deze overlijdensakte uit 1829 heeft de achternaam "van Wijngaarden", maar hij staat enkel aangeduid als de zoon van Frederica van Kettie van Sluijter. Zo staat zijn overlijden ook in de krant.

Laat ik het veld "Achternaam" van de 2e ouder toch leeg, omdat de vader niet specifiek wordt genoemd?

N.B.: Deze situatie zal vaker voorkomen. Bijv. in 1832 overleed een zoontje Wijngaarden van een moeder met de achternaam Jacobs, en in 1834 overleed een dochtertje Vallee van een moeder met de achternaam Wijngaarden. Bij beide overzichten van de burgerlijke stand staan nog veel meer voorbeelden van kinderen met een andere achternaam dan hun moeder, waaronder bovengenoemde Frederica, als Fredrika van Kettie van Sluijter, die in 1834 een zoontje William Tamboer verloor van 7 dagen oud...

Vriendelijke groet, Renée

You need to be a member of Historische Database Suriname Curaçao to add comments!

Join Historische Database Suriname Curaçao

Email me when people reply –

Replies

  • Dag Renée en anderen, het klopt dat in de vroege akten soms kinderen staan vermeld die een andere achternaam hebben dan de moeder, maar zonder dat er een vader in beeld is. We vullen het zo in als het op de akte staat: dus alleen het kind en de moeder. Je laat het veld van de 2e ouder dus leeg, omdat de vader niet specifiek wordt genoemd.

    Je komt dit soort situaties overigens bijna alleen in de oudste akten tegen, blijkbaar moesten ook de ambtenaren nog leren omgaan met de logica van de Burgerlijke Stand na ongeveer 1834 gebeurt het nauwelijks meer.

    Hartelijke groet, Coen en Thunnis

    • Het zou ook kunnen zijn dat een van de ouders al overlden is en daarom niet genomed wordt in de akte.
      Ik heb al akten gezien met alleen de naam van de vader of alleen de naam van de moeder (met een andere achternaam als het kind).

       

      • Dat kan zeker, zoals gezegd wijken de eerste akten wat af op dit punt. Het is duidelijk dat de ambtenaren nog werken volgens een oudere werkwijze. In 1834 wordt het bestuur aangepast en daarna wordt veel strikter gewerkt volgens de Nederlandse burgerlijke stand normen, waarbij beide ouders worden genoemd als het kind binnen een huwelijk wordt geboren en waarbij de ouders altijd met hun eigen naam worden genoemd. 

    • Dankjewel, Coen! Ik kan weer verder. :)

      N.B.: Van bovengenoemd kind William Tamboer was in het NAS de geboorteakte te vinden, en daar was een Jan Tamboer de aangever, maar van erkenning was geen sprake... [Dat het tussenvoegsel "van" van de moeder steeds wordt meegenomen in de achternaam van het kind is misschien een "bug" in het systeem? Ik zag al meerdere keren.]

      Vriendelijke groet, Renée

      Burgerlijke stand
      • Beste Renée, dat van die 'bug', dat klopt, soms is er per abuis het voorvoegsel van de moeder overgenomen, dat gaan we in de volgende versie van de dataset repareren. En dit is niet door de controleurs over het hoofd gezien hoor, maar een foutje van onze kant. Hartelijke groet, Thunnis en Coen

         

      • ik heb wel andersom gezien: de moeder heeft vanwege een manumissie het tussenvoegsel "van" en bij het kind is dat tussenvoegsel verdwenen
        ik vermoed dat dat de normale gang van zaken was, het kind was in feite niet meer "van" de oorspronkelijke naamgever

        Ik zou voor het geval (van) Tamboer een verbeterformulier invullen en opsturen

        • Ondertussen nog een andere niet in de akte vermelde "van" tegengekomen bij een kind. Met alle controles leek het vreemd dat dit zo zou zijn ingevoerd, terwijl het er niet staat. Daarom dacht ik aan een fout in het systeem. Het lijkt voor te komen bij moeders die het tussenvoegsel "van" hebben, waarbij het kind een andere achternaam heeft, zonder "van", maar dit tussenvoegsel in het NAS wel heeft.

          Ik heb verbeterformulieren ingestuurd, voor het geval het toch vergissingen bij de invoer waren.

          • Hallo Reneej,  toen ik jouw bericht las was ik net deze overlijdensakte aan het invullen, moeder heet "van Schmeltz" en kind "Schmeltz" (zonder van.

            In de burgerlijke stand gezocht op Schmeltz en vond George van Schmletz (met van) terwijl in de akte duidelijk George Schmletz staat (zonder van).

            ik kan me haast niet voorstellen dat zowel de invullers en de controleur de "van" hebben ingevuld/laten staan.
            ik heb ook een verbetering formulier ingestuurd.

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.