Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

medegecompareerd

Hallo,

in deze akte staat de volgende tekst: geschiedende deze erkenning met hare toestemming zijnde zij mede daartoe gecompareerd.

Vader erkent het kind in deze akte, moeder heeft het al eerder erkend, moet ik moeder dan ook nog in deze akte bij 2e comparent zetten?

You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!

Join Historische Database van Suriname & de Cariben

Email me when people reply –

Replies

• Bedankt voor alle antwoorden.

• Dag allemaal,

Het gaat hier om akten waarbij de vader het kind erkent en de moeder het kind al eerder heeft erkend. Dat betekent dat de moeder hier niet de aangever is.
    Het is een situatie waarin u bij het veld 'erkend door' kiest voor de categorie erkend door 'vader, al eerder door moeder erkend'. 

Bij de meeste akten is de aangever en de comparant dezelfde persoon. Meestal wordt voor de aangever de term 'comparant' gebruikt en die term hebben we ook overgenomen. Maar eigenlijk betekent comparant 'degene die is verschenen'. En dit geval is een uitzondering, omdat de moeder wel verplicht moet verschijnen om toestemming te geven, maar ze is niet de aangever.

De vakken voor comparanten bovenaan het invoerscherm zijn alleen bedoeld voor aangevers. Dit betekent dat in dit uitzonderlijke geval de moeder NIET wordt ingevuld als comparant, omdat ze geen aangever is. U vult de informatie over de moeder in bij de categorie 'erkende kinderen en moeder', Het moet in die velden waar informatie moeder staat met tussen haakjes er achter: '(geen comparante)'. 

Ik snap dat dit verwarrend kan zijn en zal maandag de tekst van het invoerscherm op dit punt laten aanpassen.

Met vriendelijke groet,
    Coen van Galen 

• Heel hartelijk dank, Coen, voor deze duidelijke uitleg! Wellicht goed om dit (ook) onder mededelingen te plaatsen, zodat deze informatie gemakkelijker is te vinden?

•  

Nog even als voorbeeld, dit is zo'n erkenningsakte. Ik heb de laatste zin 'geschiedende.....' genoteerd bij overige informatie moeder. Aangevinkt dat vader erkent en moeder nog leeft maar geen comparante is, en onderaan bij 'handtekening moeder' aangevinkt dat zij niet ondertekend heeft omdat zij analfbeet is. 

NL-HaNA_2.10.61_984_0003-l.jpg (2835×4163) (objectstore.eu)

• hoi, met Herma.

compareren betekent  verschijnen voor een notaris of rechter bij een rechtshandeling.

in dit geval is de rechtshandeling de erkenning van het kind door de vader. die rechtshandeling is alleen mogelijk met de toestemming van de moeder. van haar wordt ook nog eens gezegd dat zij mede daartoe is gecompareerd (verschenen). bovendien wordt zij ook nog als "comparante" aangeduid als ze niet haar handtekening kan zetten omdat ze het schrijven niet kent.

de aanduiding is dan wel iets anders dan in eerdere akten, maar dan vul ik haar als comparante in. buiten haar naam heb ik dan geen gegevens en die geef ik met # aan. groetjes.

• Hallo Ilse,

ik ben vandaag ook een paar erkenningen tegengekomen waarin de vader erkent en 'de moeder toestemming geeft voor deze erkenning door mede te compareren', deze tekst stond onderaan de akte vermeld. Ik heb de moeder niet als 2e comparante overgenomen, wel deze tekst vermeld in het veld overige informatie moeder. 
    Dit leek mij het meest logische, maar of het ook het juiste is? @Thunnis van Oort

groet, Jeanet

• ja. overnemen wat in de akte vermeld staat.  

• Er staat wel onder dat de comparetnte analfabeet is, de vader heeft wel ondertekend.

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleider Coen van Galen doet zijn best om snel te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.