Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Replies

• Dag Theo,

Wat naspeuren op Wiewaswie en Delpher en bij allesurinamers.org

kom ik tot het volgende:

eerste getuige: Ernst Ludwich Meurer (ook Ernst Ludwig Meurer)

tweede getuige: Eduard Frederik Hoth

Moeder: Jansje Petronella Nhijd (ook Jansie Petronella Nijd)

Hopelijk kun je hier iets mee

• zoals ik hieronder al antwoordde is de familienaam van Jansje Nhijt
      kiijk ook maar eens in Delpher

• Coen van Galen 

Wil nog wel even kwijt dat ik het jammer vind dat deze registers (net zoals de slavenregisters van een paar jaar geleden) in zo'n matige kwaliteit gescand zijn. Ik vermoed dat als je het origineel voor je hebt, je zo kan lezen wat de achternaam is. Buitengewoon frusterend.

• Beste Coen, 

Ik heb zo vaak de neiging om te vragen waar deze registers liggen, precies om deze reden. 

Is er echt niet een mogelijkheid dat deze slechte scanste ter

plaatste door bereidwilligen worden in gevoerd?

• Beste Quinten Massijs en marian schuitema,

Ik besef me heel goed dat de kwaliteit niet altijd is wat het zijn moet. De akten die we nu gebruiken zijn in de jaren 90 op microfilm gezet en afgelopen jaar gescand door het Nationaal Archief. Zoals Huub van Helvoort al zegt: een deel van deze akten bestaat waarschijnlijk nu niet meer, dus we hebben weinig keuze. Wel hebben we met het Nationaal Archief Suriname de afspraak dat slechte akten die nog wel bestaan (en ontbrekende akten) worden gerestaureerd en (opnieuw) gescand in Paramaribo. Dus later in het project krijgen we betere scans.

Verder hebben Thunnis en ik net gisteren besproken dat we bij de volgende batch (de geboorteakten van 1870 tot 1916) inderdaad de slechtste akten er uit laten en apart gaan invoeren in een poging de informatie te redden van die slechtste akten. Want ik besef me heel goed dat moeilijk leesbare akten frustrerend zijn om in te voeren. En het moet wel te doen blijven, want ik ben juist zo blij met jullie inzet en betrokkenheid. :-)

Hartelijke groet, Coen

• Bese Marian,
        Deze akten zijn 150 jaar geleden geschreven. En ze zijn niet onder ideale omstandigheden al die tijd bewaard op diverse plaatsen in Paramaribo.
        Ik heb van vrienden in Suriname begrepen dat de originelen niet meer raadpleegbaar zijn of zelfs te restaureren.
        Sommigen registers vallen in stof uit elkaar als je erin bladerd. Ook zie je dat inktvraat de leesbaarheid aantast.
        Gelukkig zijn er in 1972 zwart-wit foto's gemaakt van de akten, en die zijn gescand (de microfiches in het Nationaal Archief in den Haag ziijn ook daarvan gemaakt).
        We moeten dus ontzettend blij zijn dat ze nog in deze staat te zien zijn.
        Ik heb in het NA ook wel eens microfiches proberen te ontcijferen van aktes die vele malen slechter zijn als die we nu zien, vooral van aktes uit de districten (huwelijken en overlijdens).
        Vriendelijke groet, Huub.

• Ik lees ook Ludwich voor de voornaam. Achternaam M@@ezor of zo iets.

Ik denk ook dat het goed is om de hele akte hier op het forum te tonen. Niet alleen kunnen we dan de handtekening lezen (zoals Yvonne terecht opmerkt) maar we kunnen dan ook vergelijken met andere letters die we wel kunnen lezen. 

• Hier is de hele akte, origineel en door mij lichter gemaakt.

Misschien kunnen jij of Yvonne er nog iets mee.  Ook wat betreft de achternaam van de tweede getuige en van de moeder.

9588632858?profile=RESIZE_930x9588633072?profile=RESIZE_930x

• Hallo Theo,

De eerste getuige is Ernst Ludwich Meurer,

de familienaam van de moeder is Nhijt.

Vriendelijke groe, Huub.

• Hallo Theo

Zou de 2e voornaam  Lodewick of Ludwich kunnen zijn?

De achternaam is en moeilijke.. Morezer (?) 

Wellicht helpt de handtekening... Ik wil de handtekening nog wel eens vergelijken met de geschreven naam.

Succes

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.