Forum
Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.
Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.
Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.
U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:
All Discussions
Mededelingen
Vragen
Tips
Opmerkelijk!
U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.
Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.
Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.
Replies
Wat leuk, Reneej, om anderhalf jaar later nog aanvullende info te krijgen.
Dank je, Herma
Onder het motto, beter laat dan nooit... Sinds ik zopas het ["verouderd"] stamboek vond met daarin de gegevens van het Corps Koloniale Guides, lukt het ook om Bonito te vinden [stamboeknr. 243]: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/1.05.10.08/invn...
Hij staat in dit boek als één van meerdere personen die als "geboren te Ekweil" zijn opgeschreven. Hoe de geboorteplaats werd opgegeven blijft gissen...
Op de volgende pagina [3e rij] is te lezen dat Bonito net als de Guide St. Eustatius een "vrije arbeider" was, die via een Gouvernements Order (GO) was overgenomen bij het Corps, in dit geval op 18 juli 1832.
Op 18-09-1847 werd hij opnieuw als guide aangesteld, voor vier jaren, en hij ontving nu 20 gulden handgeld. Zo ook op 06-10-1851, met 25 gulden handgeld. Bij Gouvernements Resolutie d.d. 16-07-1855 kreeg Bonito een onderscheidingsteken voor langdurige dienst uitgereikt. Op 01-12-1855 was hij "met paspoort afgegaan onder toekenning van gagement".
Dat hij op 02-07-1861 overleed, is ondertussen bij het NAS te vinden.
Vriendelijke groet,
Renée
Zou er misschien kunnen staan EKWUL i.p.v. EKWEIL.
In Nigeria/Afrika zijn er heden ten dage nog twee steden met de naam Ekwulobia en Ekwulumili (Wikipedia)
George Zichterman
Naar aanleiding van dit bericht kreeg ik weer de behoefte om te gaan zoeken. Ik heb me beperkt tot Delpher kranten en de wijkregisters. Het resultaat staat in bijgevoegd document. Hierin zijn de overlijdens te vinden (en een enkel huwelijk) van 56 gepasporteerde guides, en van een 14-tal hun woonadres.
Gepasporteerde-guides-Delpher_Wijkregisters.docx
Er schoot met nog te binnen dat ik eerder een Jan Moassie uit Afrika had gevonden. Deze naam staat in het artikel van Okke van Hove als 1 van de 50 geronselde Afrikanen. Een andere naam die als eens voorbij was gekomen, was de gepasporteerde guide "Schet", die als aangever op een akte stond. Ook herinnerde ik me "Monster" nog, waarvan de overlijdensakte werd ingevuld.
Wellicht interessant voor Thunnis van Oort en Coen van Galen en/of anderen. :)
De opvallendste vondst was gepasporteerde guide Oristes van 't Land, die op 21 juni 1840 overleed, ongeveer 100 jaar oud: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010943963:mpeg21:a0007
Dank je, Reneej. Interessant artikel.
Dag Herma, hier is een artikel van Okke ten Hove te vinden, met daarin een hoofdstuk over "Negerguides" en "geronselde Afrikanen voor het corps koloniale guides": https://www.dbnl.org/tekst/_oso001199601_01/_oso001199601_01_0018.php
Sommige gepasporteerde guides kregen blijkbaar wel een achternaam, maar er zijn er zeker ook zonder. Er zullen er vast meer zijn van wie helaas weinig bekend is... In het artikel worden er wel een aantal genoemd (Bonito is daar niet bij).
Zoekend in 1861 vond ik nog een Abegie (60 jaar naar gissing), en een Van der Bilt (40 jaar). Zoekend naar de oudste vermelding in Delpher van het woord "guide" onder "Familieberichten" vond ik het overlijden van een Maart van de Plantaadje de Herstelling, gewezen guide, oud naar gissing 79 jaar, overleden op 31 oktober 1830. De laatste vermelding die ik vond was het overlijden van Karel, gepasp. guide, 80 jaar, overleden 14 oktober 1884.
Wat betreft het verschil in leeftijd tussen akte en krant vraag ik me soms af of dit soort gegevens in schrift (en in cijfers) werden aangeleverd bij de krant en of het dan een lees-/zetfout betreft. Een slecht leesbare 5 kan wellicht als een 9 gezien zijn?
Groetjes,
Renée
Hallo Reneej,
In de overlijdensakte van Bonito staat zijn leeftijd voluit geschreven (acht en vijftig), in een krant staat die leeftij in cijfers (98), in een andere krant staat die leeftijd ook in cijfers (maar dan 58). Misschien is bij de eerste krant een cijfer "9" in de bak met cijfers "5" gevallen.
Wat ik vaker gezien heb is dat in de krant de aktedatum wordt vermeld en niet de overlijdens/geboorte datum.
Vriendelijke groet, Huub.