Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

epidemie in 1854

Zonder de besmettelijke ziekte te benoemen pleit dr. Landré in een ingezonden brief van 26 maart 1854 in het Surinaamsch Weekblad voor het isoleren van drie Nederlandse schepen in Paramaribo, het korvet Heldin, Z.M. stoomschip Sindoro en de brik Arend. Was er met de 'Heldin' geen contact geweest, dan was de bemanning van de twee andere schepen gespaard.

Mijn invoering van overlijdensakten in die maand maakte me opmerkzaam op de dood van vele zeelui aan boord van de Sindoro in de daaropvolgende maanden. Het waren Hollanders en Pruisen: een tamboer, sergeant, marinier, vuurstokers, matrozen, lichtmatrozen, een scheepsklerk, leerling machinist, en - vandaag ingevoerd - op 25 augustus 1854 Arie van Eike uit Beverwijk, 16 jaar, scheepsjongen.

12881833065?profile=RESIZE_710xBerichten of verklaringen van het gouvernement kon ik niet vinden.

You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!

Join Historische Database van Suriname & de Cariben

Email me when people reply –

Replies

• Dag Wil,

Mooi ontdekking! Ik ben op zoek gegaan in de archieven en vond in het Koloniale Verslag over 1854 het antwoord op de vraag welke epidemie er heerste: het was de gele koort. Dit wordt er over vermeld: 

Gedurende het jaar 1854 liet de algemeene gezondheidstoestand der kolonie veel
    te wenschen over; zoo werden door de gele koorts, vooral onder de schepelingen,
    vele slagtoffers gemaakt.

Ook bij het stukje over de marine in Suriname wordt verwezen naar de ongunstige toestand van de bemanningen door de ziekte in de eerste maanden van het jaar.

Hartelijke groet,
    Coen

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.