Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

een nummer (slavennummer?)

Ik ben bezig met geboorte aktes uit 1864 en daarin staat de moeder vermeld met daarachter een nummer.

Nu weet ik dat er nummers met letters gegeven werden aan contractarbeiders. Volgens mij gaat het hierbij niet specifiek om deze groep, maar misschien (weet ik niet zeker) zijn dit nog nummers van lijsten van de slavernij?

Moet ik deze nummer vermelden en zo ja waar en hoe?

Ik eerder heb nu achternaam en daarchter nummer x vermeld (zoals bij contractarbeieders), maar twijfel of dat goed is

 

NL-HaNA_2.10.61_041H_0607.jpg

You need to be a member of Historische Database Suriname Curaçao to add comments!

Join Historische Database Suriname Curaçao

Email me when people reply –

Replies

  • Dag Judith en Renée, het klopt dat dit nummer een verwijzing is naar de inschrijving van Wilhelmina Brikstaal in het 'namenregister van het district Boven Cottica'. Dit is een register waarin alle mensen die vrijkwamen uit slavernij op 1 juli 1863 werden ingeschreven met hun nieuwe familienaam (en vaak ook met een nieuwe voornaam.  

    De oplossing van Renée om dit te vermelden onder 'overige informatie moeder' is de juiste oplossing. Alleen is dat niet duidelijk vermeld in de handleiding. Ik ga dit met Thunnis overleggen om dit aan te passen. 

    Hartelijke groet, Coen

  • Dag Judith,

    Bij de emancipatie 1863 werd in ieder district een algemeen register bijgehouden waar de vrijgemaakten in werden ingeschreven, zie de publicatie van de wetgeving: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011193048:mpeg21:a0001

    Zelf voer ik deze informatie in bij het veld "Overige info moeder". Daar plaats ik het zinsgedeelte "onder staatstoezigt geplaatste ... geregistreerd in het district ... onder nummer ..." [de persoonsnaam laat ik daar weg], maar Coen van Galen of Thunnis van Oort kunnen hierover hopelijk meer duidelijkheid geven.

    Vriendelijke groet,

    Renée

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.