Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
In onderstaande akte is de overledene de dochter van: "wijlen Johanna van de weduwe de Kruijff" .
Hoe moet ik dat nu interpreteren?
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
in de publicatie John-Sang-Ajang-Overlijdensadvertenties-en-Onbeheerde-Boedels-april-2010.pdf (die staat op de website van de SSG)
staat onder andere: overleden op 08-03-1818 de mulatin Adriana van wijlen de weduwe De Kruijff dochter van de vrije Johanna van wijlen de weduwe De Kruijff. Op "Savanne"
begraven.
Dus de manumissie van Johanna moet al voor 1818 hebben plaats gehad
Dank Huub voor je uitleg. Die bron ga ik bekijken. Waardevol!
Jack
Hartelijk dank LilMoreen,
Heldere uitleg, die borg moet voor die tijd aanzienlijk zijn geweest.
Fijne week!
Jack
Goedenavond Jack,
Interpretatie: Johanna, de moeder van de overledene, was ooit slavin van de weduwe De Kruijff maar werd gemanumitteerd. Haar "achternaam" werd na de manumissie "van de weduwe de Kruijff". Johanna noemde zich ook wel gewoon Johanna van de Kruijff. Zij was borg geweest bij de manumissie van een slavin Sophietje Westeinde.
https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00340/073d0836-...
Er zal vast wel meer over deze mensen te vinden zijn, maar daar kan ik nu niet naar zoeken.
Vriendelijke groet,
LilMoreen