Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
Precies bovenop het begin van een huwelijksakte vond ik een briefje met de volgende tekst:
dit huwelijk is eerst op den 01-05-1884 kunnen voltrokken worden,
omdat kort na de verschijning van de bruid op den 30-04-1884 te
voren, zij plotseling ongesteld is geworden, zoodat de voltrekking
eerst opgegeven getuigen nader niet is gecompareerd
gelukkig was hetzelfde folio nogmaals gescaned zonder briefje
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
Dag Huub,
Wat voor verhaal zou hier achter zitten? Een ruige vrijgezellenavond lijkt me onwaarschijnlijk in 1884, dus misschien was het koudwatervrees?
Hallo Coen,
Het zou ook kunnen zijn dat ze in verwachting was en daarom wilde/moest trouwen
Ik heb de geboorteakten vanaf de huwelijksdatum tot 9 maanden erna bekeken (/nas/1668H/) maar kon geen geboorte van een mogelijk kind vinden.
Misschien is er nog een ander geboorteregister van Coronie.
In 1888 krijgt zij een kind in het militair hospitaal zie geboorteakte (opmerking het kind kan geen contractnummer hebben omdat het in Suriname is geboren, het vermelde nummer is dat van haar vader). Ze waren inmiddelsook verhuisd naar plantage Peperpot in Beneden-Suriname.
Vriendelijke groet, Huub.
Dag Huub,
Ik denk dat we op basis van de beschikbare informatie ook niet kunnen vaststellen wat de oorzaak was van haar 'ongesteldheid'. Een zwangerschap is een optie, maar lijkt nu onwaarschijnlijk. Het kan ook malaria of een andere ziekte zijn geweest.