Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
Bij deze geboorteakte wordt de geboorte van Ramdin ingeschreven. De moeder heet Luchminia, contractnummer 225/Aa. Ik vind haar echter niet bij het NAS onder dat nummer, wel onder nummer AA/552. Daar vind ik ook zoon Ramdin. Ik heb dat in het opmerkingenveld opgenomen. Wordt dat in het NAS en ons NA aangepast of kruisverwijzing gemaakt?
Hier de akte:
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
Dank (bis) Huub,
Fijn te horen dat de database geactualiseerd zal worden. Kruisverwijzing kan bij de twee contractarbeiders afzonderlijk, dus bij 225/Aa wordt verwezen naar AA/552 en andersom. Het gaat hier dus niet zozeer om omdraaien van cijfers en letters, maar echt een andere cijfercombinatie. Met vroege groet,
Jack
Goedmorgen Jack,
Ah, de andere cijfercombinatie valt me nu pas op, dan is dit dus een enkel geval van verwisseling en heb je helemaal gelijk omdaar een opmerking over te maken.
Voor de letters zijn Aa en AA hetzelfde en worden ook door elkaar gebruikt. Er is ook geen Ab of AB etc, na Aa volgt Bb etc.
Vriendelijke groet, uit een zonnig Eindhoven. Huub.
Dank Huub,
Een kruisverwijzing naar elkaar zou toch praktische oplossing kunnen zijn? Dan laat je de akteen daarmee de gegevens intact,maar verwijst de lezer wel naar de juiste vindplaats.
Waar zou die kruisverwijzing moeten staan?
De eneige plek war de omgekeerde volgorde letter/cijfers staat is de database contractarbeiders.
In de akten burgerlijhke stand, en de volkstellingen 1921 en 1950 staat overal de notatie cijfers/letters.
Ik weet dat er wordt gewerkt aan een update van de dtabase hindoestaande contractarbeiders, dat is misschien het momen/de gelegenheid om dit aan te passen.
Vriendelijke groet, Huub.
we houden de schrifwijze zoals die in de aktes staat.
In de database van contractarbeiders worden verschiullende notaties gebruikt bij chinezen hindoestaen en javamnen.
In de het iopmerkigenveld ondraan bij een gevonden persoon wordt over het algemeen ook cijfers/letters gebruikt.
Het zou logischer zijn om cijfers/letters te gebruiken bij het zoeken in de database.
(dit lijkt me een klus voor het nationaal archief, net zoals bij de hindoestanen de regels Voornaam en Achternaam die in werkelijkheid Naam en Vaders naam moeten zijn. Dit staat notabene in de beschrijving van de database).
Zomaar mijn mening, vriendelijke groet, Huub.