Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Replies

• Sara Flora Balker heette vóór 1863 Flora. Volgens het slavenregister was ze geboren in 1753. Ze was afkomstig van plantage Arendrust en pas in 1853 op plantage Rust en Werk terecht gekomen, dus rond haar honderdste verjaardag:
    https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00461/5144c67e-e6b2-11e9-9f05-00505693001d?searchTerm=Flora%20Werk
    Bijzonder is dat de naam van haar moeder ook bekend is: Johanna. Dus blijkbaar is ze samen met haar moeder vanuit Afrika in Suriname terecht gekomen.

Sara Flora Balker heeft zeker een hoge leeftijd bereikt, maar ik betwijfel of ze werkelijk 109 jaar oud was in 1863. Volgens het emancipatieregister waren er in 1863 nog twee dochters van haar in leven: Adriana Europa Balker (geboren 1808/1812, volgens het slavenregister geboren in 1811) en Mietje Maria Balker (geboren 1805/1811, volgens het slavenregister in 1810). Als ze werkelijk in 1753 geboren was dan zou ze 57/58 jaar zijn geweest toen beide dochters werden geboren. Ik vermoed daarom dat ze ouder is ingeschat dan ze in werkelijkheid was. Dat kan makkelijk gebeuren met de zware leefomstandigheden op de plantages. 

Met vriendelijke groet, Coen van Galen

Suriname: Slavenregisters (nieuwe dataset)
    • Hartelijk dank, Coen van Galen.
      Ja, dat gebeurde nog vaker he, dat leeftijden werden geschat. Daardoor soms een beetje moeilijk om zeker te weten of het om dezelfde personen gaat. Iemand die ondanks die zware leefomstandigheden zo oud wordt, moet werkelijk heel sterk zijn geweest. Ik geef dit ook door aan mijn Balker nichtje.

Een fijne dag verder,
      LilMoreen 

• Och, die sterke vrouw heeft naar die grote dag van de emancipatie toegeleefd. Misschien heeft dat verlangen haar wel in leven gehouden. En toen de vrijheid gevierd was, was ze op. Haar hele familie was vrij- met haar nog 15 anderen. Nu mocht ze "gaan rusten".
    Bedankt voor het delen van deze akte. Die stuur ik door naar een Balker nazaat.

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleider Coen van Galen doet zijn best om snel te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.