Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
Goedemorgen allemaal,
Ik ben het even kwijt hoe ik in de registers kan komen. Niet om in te vullen maar om op te zoeken. Ik zoek Jacoba Jacquelina overleden 20-10-1872 toen was ze 7 maanden. De achternaam is waarschijnlijk Horst maar dat is niet zeker. Wie kan mij even op weg helpen?
Janny de Heer
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
Hallo Janny, prachtig elkaar virtueel te hebben ontmoet tijdens de zoom "Koffie uurtje. Zoals Huub van Helvoort al aangaf zijn de geboorteakten uit 1872 niet gedigitaliseerd. Deze zijn zwaar beschadigd. Uit de Onbeheerde boedel had ik alleen haar overlijden, wat je al wist. Tevens uit de slaven registers staat het volgende vermeld van Candasi Horst.
Hallo Janny de Heer, zie link naar onbeheerde boedel en Wezen toegan 1.05.11.13 Inventaris 293 scan 300 onderaan.
Nieuwe Wees-, Curatele- en Onbeheerde Boedelkamer
Zoooooo, ik wist niet dat zoeken al mogelijk is. Je moet natuurlijk wel weten hoe. Is het eerder verteld en heb ik het gemist?
Dag LilMoreen, ik was inderdaad een beetje vlot. In een eerder verzonden bericht van de redactie las ik dat daar van de zomer meer over bekend wordt gemaakt.
Dag Janny,
Als ik zo naar de naam kijk ... dan denk ik onwillekeurig aan "Johannes (of Johan) de Heer" die ons zoveel mooie liederen geschonken heeft die we nog steeds zingen en die nog steeds tot zegen zijn. Een voorouder?
Nee hoor LilMoreen, voor zover ik weet niet. Fijne avond, Janny
Goedeavond LilMoreen,
Zoeken naar een bepaalde akte of persoon is alleen mogelijk door in een regisiter te bladeren. Zoeken naar een register is ook bladeren.
Dit kun je doen door goed naar het internetadres van een scan te kijken.
Die mogelijkheid is al eerder verteld voor het geval het folio nummer niet goed zichtbaar is, om even naar het voorgaande, of opvolgende folio te kijken.
Hou er wel rekening mee dat op het moment dat het invullen en controleren klaar is deze bestanden verplaatst worden naar de sites van het NAN en NAS.
Daarom is er niet al te veel ruchtbaargheid aan gegeven.
Vriendelijke groet, Huub.
Dag Janny en Huub,
Ik was een paar dagen niet op het forum geweest en dacht dat er intussen iets was bekend gemaakt. Het valt niet altijd mee om geduldig te wachten :-) maar dat zal ik toch maar moeten doen.
Bedankt voor de antwoorden en aan allen een fijne productieve week gewenst.
Beste Janny,
De registers met overlijdensakten van 1872 zijn zwaar beschadigd, en dus niet gescand.
Zie hier de foto's van dit register.
Het register met geboorteakten van 1872 folio 1 t/m 600 is wel gescand. De scans van maart beginnen bij folio 129 - scan NL-HaNA_2.10.61_49_0066-r.jpg
Vriendelijke groet, Huub.
Dank Huub, ik ga er mee aan de slag! De site was vanmorgen even niet bereikbaar.
Vriendelijke groet, Janny