Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Zoekvraag

Goedemorgen allemaal,

Ik ben het even kwijt hoe ik in de registers kan komen. Niet om in te vullen maar om op te zoeken. Ik zoek Jacoba Jacquelina overleden 20-10-1872 toen was ze 7 maanden. De achternaam is waarschijnlijk Horst maar dat is niet zeker. Wie kan mij even op weg helpen?

Janny de Heer

You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!

Join Historische Database van Suriname & de Cariben

Email me when people reply –

Replies

• https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets%5Bspatial%5D%5B%5D=Su...

Als het goed is komt bij het aanklikken van bovenstaande link het overlijdensbericht van dit kindje tevoorschijn, Onder het kopje 'overleden' staat ze idd als Jacoba Jacquelina Horst (dus de achternaam die je noemt klopt), 7 maanden oud, overleden op datum die je noemt. 

Heb je hier alvast iets aan? Haar geboorte zou je wsch moeten kunnen terugvinden in de geboorteregisters, ergens in maart 1872, maar ik weet niet of die al online staan? 

groetjes, 

Lidwien

Gevonden in Delpher - Suriname : koloniaal nieuws- en advertentieblad
    Suriname : koloniaal nieuws- en advertentieblad van 01 nov 1872 (art. 18) ✓ In zijn geheel te lezen ✓ Digitaal te doorzoeken ✓ Gratis toegankelijk ➜…
    • Dag Lidwien, dank jewel, ik heb het overlijdensbericht gevonden. Inderdaad Horst is de achternaam. Goede tip om zeven maanden eerder de geboorteaankondiging te zoeken. Ik wil graag weten wie de ouders zijn. Ik ben weer een stapje verder!

• Hallo Janny,

In de krant staan alleen geborteaankondigingen van kinderen uit een wettig huwelijk.
        Buitenechtelijke kinderen worden soms aleen het aantal genoemd.

Vriendelijke groet, Huub.

• Dag Huub, dat kan natuurlijk ook nog. Ik vermoed dat het wel om een wettig huwelijk gaat, maar waarop gebaseerd? Ik weet niet wie de ouders zijn. Ik  weet wel veel over de familie J.D. Horst en ik meende dat hij de stamvader en zijn tak de enige familie Horst in Suriname was.

• Hallo Janny,

Ik wil je wel helpen als je kunt aangeven welk register je bedoelt, of wat je zoekt. Er zijn namelijk veel registers die elk hun eigen kerngegevens bevatten (maar er zit vaak wel overlap in.)

Groeten, Katja

• Dag Katja, dank voor de reactie. Ik had eerder geantwoord, misschien heb je dat gezien? In ieder geval per ongeluk gewist. Maar ik ben op weg geholpen, dankjewel. 

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.