Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Replies

• Rond 1960 was de surnumerairs-cursus de basis cursus voor de ambtenarij, voor beginners dus. Als ik meer te weten kom, meld ik het hier weer.

• Ik moet hier in Suriname toch maar eens vragen wat het beroep inhoudt, want wij hebben surnumerair-cursussen (gehad). Dat kan toch niet zijn voor 'overbodige' werkkrachten? Misschien heeft het woord in Suriname een iets andere betekenis.

• Beste LilMoreen ,
      als je dat navraagt, vraag dan vooral wat het beroep surnumeair inhield rond het jaar 1900, want in die tijd zijn deze aktes geschreven. tegenwoordig kan het een andere betekenis hebben.

• Goed idee, Huub, maar de drie (bijna) honderdjarigen die ik kende met een heel goed geheugen, zijn vorig jaar overleden. Ik zal het proberen bij iemand van 95. 

• Hallo Aad,

Deze vraag is onlangs ook al gesteld: kijk hier

Om te voorkomen dat nieuwe invullers met dezelfde vraag komen zou je in de titel van jouw vraag he woord surnumerair kunnen opnemen.

Vriendelijke groet, Huub.

• een ambtenaar of officier die wordt benoemd terwijl de dienst of eenheid waarbij hij dient al volledig op sterkte is

• Dank je Diana. Meestal verwacht je dan na surnumerair een functienaam, zoals klerk o.i.d.

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.