Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
Hallo, vandaag enthousiast begonnen met invoeren. Even wennen nog.
Ik zie een achternaam diie in interpreteer als Stenvers, maar deze achternaam komt niet voor in de lijst met achternamen. Gebruik ik een @ voor de eerste letter?
Dan komt ik een adres tegen die ik lees als Tweede Buitenwijk, maar ook deze komt niet voor in de lijst met straatnamen.
Tot slot iets over een handgeschreven toevoeging aan de ondertekening. Is dit een tekst die bij Kantmelding moet worden inegvoerd?
Alvast bedankt voor tips en adviezen!
Groeten, Piet
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
Beste allen, dank voor jullie snelle hulp! En Piet van den berg, veel plezier en succes met invoeren!
Hallo Piet,
Fijn dat je ook meedoet.
Een bron die je ook kunt gebruiken is Delpher van de Koninklijke Bibliotheek, daarin vind je o.a kranten uit Suriname.
Delpher heeft blijkbaar ook moetie met de naam Stenvers, maar ik vond die toch. [kijk maar]
Hoi Piet,
Hoofdregel altijd invullen wat er staat geschreven.
Als u leest Stenvers, dan vult u Stenvers in . Ik lees dit trouwens ook en het staat er wat mij betreft ook heel duidelijk.
Tweede Buitenwijk klopt ook.
Dat staat niet op de straatnaamlijst omdat het geen straat maar een wijk is. U zult zien dat meestal de Eerste en Tweede Buitenwijk wordt vermeld. Ook wel eens genoteerd als EBW (Eerste Buitenwijk) met alleen een nr. erachter.
Andere adressen in Paramaribo hebben ook nog een wijkletter A t.e.m F met een nummer.
In de handleiding 2.01 staat het nodige over kantmeldingen . Lees dit eerst rustig door en je komt er denk ik zelf heel snel uit. Ena anders meld u zich weer op het forum met vragen. groet herma
Hallo Piet,
Leuk dat je ook meewerkt aan dit mooie zinvolle project!
De regel is dat je noteert wat je ziet staan, in dit geval lees ik ook Stenvers. Het komt vaker voor dat een naam niet in de namenlijst opgenomen is, deze lijst is niet allesomvattend. Dit geldt ook voor deTweede Buitenwijk.
De tekst onderin is geen kantmelding, maakt namelijk onderdeel uit van de geboorteakte. Deze zin zul je vaker tegenkomen, hoef je niet over te nemen.
veel succes!
groet, Jeanet
Beste Piet,
Ik denk dat er daar echt wel Stenvers staat. Als ik het goed heb begrepen kan het voorkomen dat een naam niet voorkomt in de lijst met achternamen.
Tweede Buitenwijk, maar ook Eerste Buitenwijk zijn vaak voorkomende namen van adressen.
En voor wat betreft het bijgeschrevene denk ik niet dat deze als kanttekening wordt aangemerkt en dus niet wordt overgenomen. Als ik het verkeerd heb hoor ik t wel van de projectleiders. Ik ben benieuwd.
groetjes,
Henna