Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

De grachten van Paramaribo komen herhaaldelijk voor op de akten. Van de Steenbakkersgracht vond ik een foto in het werk van Julius Muller, bewaard in het Rijksmuseum. Had ik me toch wat anders voorgesteld. Wat de grote toeloop links en ook rechts van de gracht verklaart is me niet bekend.10642617086?profile=RESIZE_710x

You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!

Join Historische Database van Suriname & de Cariben

Email me when people reply –

Replies

• Lieve mensen,
    ik heb heel toevallig het antwoord gevonden op de vraag voor welk evenement er zoveel volk op de been was - op deze speciale foto.
    Het was de opening van de Koningin Wilhelminaschool. Dat staat tenminste op Wiki.

• De Wilhelminaschool wist van feestvieren, zo blijkt uit dit bericht in De West-Indiër van 25 september 1898. Misschien werd bij deze gelegenheid wel de foto gemaakt.

De school werd op 1 augustus 1894 geopend voor meisjes, die eerder nog naar de Openbare school in de Maagdenstraat konden gaan. Vanaf 1 november 1910 mochten jongens naar de Wilhelminaschool.10759918881?profile=RESIZE_400x

• Wat een schitterende foto's! 

•  Helaas, ik heb geen bekende gezichten op de foto kunnen ontdekken. Mooi die oude foto's.

• Wat een mooie vondst. Er is zo veel op te zien.

• Zo fijn en zo bijzonder, al het oude fotomateriaal dat bewaard is gebleven. Bedankt voor het delen, Wil! De grote groep mensen maakte nieuwsgierig. Ik vond een andere foto, mogelijk van dezelfde fotograaf, uit dezelfde periode, die heel misschien verklaart waar de mensen naar kijken, "De officiële opening van de Chinese Sociëteit Kong Ngie Tong Sang (Vereniging tot bevordering en uitbreiding van deugd onder de Chinezen) aan de Steenbakkersgracht te Paramaribo": http://hdl.handle.net/1887.1/item:739755

• Die is inderdaad daar in de buurt. Wat was de datum van dat gebeuren?

• Er staat een verslag van de opening in de krant van 17 februari 1885 (eerste steen werd gelegd in 1883): https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010338870:mpeg21:a0001

Dan zou de foto in het Rijksmuseum hierboven mogelijk iets ouder zijn dan de beschrijving aangeeft, als het hetzelfde gebeuren betreft.

• Dag Reneej,

Een fraai verslag uit een deels vervlogen wereld. Wie zou het nu wagen om bij de feestelijke opening van een gemeenschapshuis te wijzen op slechte gewoonten in diezelfde kring, hier opium schuiven en 'het spel'? De taal van de reportage, ook verdwenen uit de krantenkolommen. Een landvoogd met een hoofdletter komen we alleen nog in de Bijbel tegen. Voor de mensen buiten de deur heeft de schrijver geen noemenswaardige belangstelling.

Of de foto van 1885 is? De collectie van het Rijksmuseum dateert de foto tussen 1898 en 1902, vandaar mijn eerste ingeving dat het een feestje kan zijn geweest ter ere van de inhuldiging van Wilhelmina, 31-08-1898. Laten we het erop houden dat ze allebei een prachtige blik geven op ongedwongen samenzijn. Je krijgt er nog eentje bij.

10649215492?profile=RESIZE_930x 

• Mooie oude foto. Bedankt voor het delen Wil Al. Ja, het was er erg druk. De Steenbakkersgracht heet nu Dr. Sophie Redmondstraat. Dit gedeelte moet "ondrobon" (onder de - tamarinde - bomen) zijn. Als ik de foto op Facebook mag plaatsen, komt er misschien antwoord van hen die het beter weten.

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.