Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Sichtman - Zichterman

Opmerkelijk verhaal in het Parool (vrijdag 23 december, "Nazaten tot slaaf gemaakten kunnen naam gratis veranderen".

Daarin staat het volgende:

Zichterman is een verbastering van de naam van gouverneur Sichtman in Suriname. Mijn overgrootmoeder was een inheemse die in 1863 met hem trouwde. Toen Sichtman vier jaar later overleed, werd zij alsnog tot slaaf gemaakt. Toen ik dat verhaal hoorde, was dat een bekrachtiging van mijn wil om mijn naam te veranderen. Als vrije getrouwde vrouw had mijn overgrootmoeder nooit mogen terugvallen in slavernij.”

Opmerkelijk vind ik dat iemand na 1863 (afschaffing van de slavernij) nog slaaf gemaakt kon worden.
De naam Sichtman komt pas na 1869 voor in Delpher, geen huwelijk en geen gouverneur voor 1863...

Op de pagina met het interview met George Zichterman vind ik ook een heel ander verhaal over het onstaan van de naam Zichterman.

Vandaar de vraag aan @George Zichterman klopt dit verhaal?

=========

Ook opmerkelijk vind ik in de introductie:

"Slavenhouders gaven tot slaaf gemaakten soms de meest bizarre achternamen, zoals Braafheid, Naaktgeboren, Kogeldans of Havertong. Een tot slaaf gemaakte die probeerde te vluchten, kreeg de naam ‘Wegloop’. 

De namen Naaktgeboren en Wegloop kan ik niet vinden in de manumissieregisters en in de emancipatieregisters. Ook vind ik die namen niet in de Surinaamse kranten.

De naam Naaktgeboren komt wel voor in Nederland, al in 1650, maar geen verbinding met Suriname.

Ik vind dit erg onzorgvuldige jounalistiek.

You need to be a member of Historische Database Suriname Curaçao to add comments!

Join Historische Database Suriname Curaçao

Email me when people reply –

Replies

  • Beste Huub,

    Ik ben het met je eens. Het is zeer, zeer onzorgvuldige journalistiek, nergens op gebaseerd. Dit verhaal klopt helemaal niet. Ik zet het feitelijk verhaal MET bewijs op papier en zal het op een of andere wijze publiceren. Misschien wel via ons FORUM.

    De naam Sichtman bestaat wel in Suriname, maar deze heeft - uit zeer diepgaand onderzoek door mij gedaan - geen enkele relatie met Sichterman - Zichterman. De dame in kwestie, een familielid, slaat de plank volledig mis met haar  verhaal.

    George Zichterman

    • Beste George,
      Ik heb jouw familiegeschiedenis gelezen.
      Interessant.
      Je zou dit kunnen aanbieden aan de redactie van Wi Rutu, uitgegeven door de Stichting voor Surinaamse Genealogie (SSG)

      Ik heb ook nog gezocht naar de huwelijksakte. En die ook gevonden, met op het tweede folio de erkenning van de kinderen, helaas met een gat erin.

      1866 folio 295 en 1866 folio 296 huwelijksdatum 12-09-1866.

      Vriendelijke groet, en prettige jaarwisseling, Huub.

      Doelstellingen
      • Dag Huub,

        Van harte bedankt voor je reactie, maar nog meer voor het opzoeken en toezenden van de huwelijksakte. Ik denk zeker dit artikel ook te delen met Wi Rutu.

        Groetjes en ook voor jou een prettige jaarwisseling

        George

    • Op verzoek van George Zichterman hier het document waarin hij de herkomst van zijn achternaam uit de doeken doet. Hartelijke groeten Thunnis

       

      https://storage.ning.com/topology/rest/1.0/file/get/10922509854?profile=original
      • Dankjewel Thunnis voor het publiceren van het document. 

        Hartelijke groeten en fijne jaarwisseling

        George

  • Dat lijkt me idd niet goed gecheckt! 

    Ik zag dat de familienaam Wegloop ook een bestaande naam is, maar idd ook in NL en niet (voor zover ik kon zien) in Suriname. De fam Wegloop is wsch een (overwegend?) joodse familienaam. 

    • Inderdaad.
      De naam Wegloper is in 1812 pas aangenomen (later veranderd in Wegloop), een gevolg van de verplichting een familienaam te gaan voeren door Napolean.
      Tot die tijd was het bij Joodse familes gebruikelijk om patroniemen te gebruiken, net zoals in Friesland en Twente waar ook in 1811 veel achternamen werden geregistreerd.

       

      Nederlandse Familienamenbank
This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.