Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

opmerkelijke voornamen

in deze overlijdensakte vind ik het opmerkelijk dat de voornamen van het overleden kind exact gelijk zijn aan de voor- en achternaam van de 1e getuige

heeft de ambtenaar zich vergist?

ik heb de geboorteakte niet kunnen vinden om na te gaan hoe het kind daarop is vermeld.

NL-HaNA_2.10.61_1293_0102-l.jpg?profile=RESIZE_710x

You need to be a member of Historische Database Suriname Curaçao to add comments!

Join Historische Database Suriname Curaçao

Email me when people reply –

Replies

  • Hoi Huub,

    Zoals Jeanet al zei is het kind waarschijnlijk vernoemd. De getuige en de moeder van het kind zijn broer en zus. Hun vader is waarschijnlijk de Thomas Duncan Acton die in 1835 directeur is van plantage Kent (later ook van andere plantages). In 1844 verleent deze Thomas Duncan Acton manumissie aan Leentje Acton en haar kinderen. Waaronder een Lissey (Elisabeth) en een Thomas. Het gebeurde vaker dat een kind voornamen kreeg waarin ook de achternaam van een familielid verwerkt zat.  Vanwege dus vernoeming en voortzetting van de stamboom, status (wij behoren tot deze familie) of om de buitenwereld te laten zien wie de vader was (en zo voor het levensonderhoud van het kind te zorgen). Zo werd de naam "veiliggesteld".

    Groet, Nita

    Suriname: Vrijgelaten slaven en hun eigenaren (manumissies)
    • Ha Nita,

      Ik ben bezig met het uitzoeken van de familie vanThol die eigenaar, gezagvoerder, administratuer van diverse plantages waren.

      Op de plantage Sarah in Coronie heb ik twee kinderen gevonden die als voornaam "van Thol" kregen, ik heb echter geen familierelatie met (Salomon of Willem) van Thol gevonden. Het eerste kind in 1867 uit Carlisle Daniels en Phillis Rozenblad en het tweede in 1893 uit dezelfde vader Carlisle Daniels en Mimie Walker.

      • Hoi Huub,

        Als er zelfs 20 jaar later na het eerste kind er nog iemand vernoemd moet worden, kan je er haast van uit gaan dat er ergens een (familie)relatie is. Maar hoe het zit en of dat te bewijzen is, is een tweede. Carlisle en zijn moeder Catharina Henriette waren tot 1 juli 1863 slaven op plantage Sarah. Als moeder Catharina Henriette een relatie (vrijwillig of onvrijwillig) met een meneer Van Holt had, dan zal je daar weinig van terugvinden. Behalve als er iets vastgelegd is in bv een manumissie of een testament. En of Salomon of Willem dan de vader is van Carlisle? Of dat een andere Van Thol de eventuele vader is. Wie weet. Want er waren nog meer Van Thols in Suriname.

        Groet, Nita

        • Een oplossing zou zijn een afstammeling van de twee jongens met de voornaam "van Thol" te vinden en hun DNA te vergelijken met de rechtstreekse afstammeling met de achternaam "van Thol" die ik aan het helpen ben.

           

          • Hoi Huub,

            Dat zou zeker een oplossing kunnen zijn, als er nog een afstammeling is en iemand bereid is mee te doen.

            Hier nog een nabrander. Ik heb net in de Burgerlijke Stand Suriname en in  de Surinaamsche Almanak van 1838 gekeken (gaat over het jaar 1837, het jaar waarin Carlisle geboren is. In 1837 is een J. van Thol directeur van plantage Sarah. Familie van Salomon of Willem? Dus dat zou de (familie)relatie kunnen zijn.

            12327645059?profile=RESIZE_710x

            Er viel mij wat op. De administrateurs van plantage Sarah heten L.B. Slengarde en J.F. Farewell. Nou komt er in de familie Daniels naast Van Thol Daniels (1867), ook een ( Jozef) Slengarde Daniels (+1868) en een Farwell/Vaarwel Daniels voor (zie de Burgerlijke Stand Suriname).  Farwell Daniels is in 1840 geboren uit Catharina. Hij is de broer van Carlisle.  
            (Jozef) Slengarde Daniels is mogelijk ook een zoon van Carlisle Daniels. Carlisle zou dan twee zoons vernoemd hebben: een naar de plantagedirecteur en een naar de plantage administrateur.

            Op plantage Sarah komt er ook nog een Slengarde Tolud (1837 ) voor, geboren uit Fannij. Vernoemd naar Van Thol en Slengarde.  Dan bestaat er nog iemand die Van Thol Slijngard (+ 1865) heet. De naam Slijngard komt van plantage Burnside, de plantage die direct naast plantage Sarah ligt.

            Kortom. Er is een relatie met een Van Thol. Ik ga er van uit dat de mensen die vóór 1863 geboren zijn hun naam van de directeur/plantage-eigenaar kregen en dat dat geen eigen keuze was. Of de directeur en administrateurs ook relaties onderhielden met de moeders of verlegen zaten om namen  blijft de vraag.  

            Dat er ook na de Emancipatie vernoemd werd naar een plantage directeur en de administrateurs kan er op wijzen dat er persoonlijke relaties waren.  

            Groet, Nita

            • J. van Thol is Jacob van Thol zoon van Willem van Thol sr.
              De wed. van Thol is de weduwe van Salomon van Thol (zoon van Willem van Thol sr) (de weduwe heet ook van Thol)

              Ik heb in de burgerlijke stand Jeremias Thol/Tol (zonder van) gouddelver gevonden als getuige bij geboorten rond 1887, hij is een zoon van Gerrit Tol waarvan ik nog geen aansluiting heb gevonden bij de van Thol die ik onderzoek en van Leentje van Ams.

               

  • Ha Huub,

    Mogelijk is deze getuige familie van de moeder van het kind (dezelfde achternaam) en is het kind naar hem vernoemd.

    Hartelijke groet, Jeanet

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.