Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Sommigen hier weten dit vast al, maar ik deel deze informatie toch maar.

Standaard staat bij mij de website van het Nationaal Archief open, om bij twijfel de namen van aangever, getuigen, moeder en/of kind op te zoeken, zeker nu we bij de periode 1900-1915 zijn. Als bijv. ouders en kinderen nog leven, dan is er een grote kans dat zij bij de Volkstelling 1921 voorkomen: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00445?activeTab=nt&sortering=prs_achternaam&volgorde=asc

In het zoekveld bovenaan kan net als bij Delpher kranten een asterisk * worden gebruikt voor letters die niet goed leesbaar zijn, of wanneer bijv. een "s" als een "z" gelezen en geschreven zou kunnen zijn. (Laatst had ik een akte met de naam "Alfarez", die in 1921 als "Alvares" was geschreven, dan kan je ook met 2 asterisken zoeken, dus Al*are*.)

Ik gebruik hieronder even een naam die ik zojuist heb opgezocht (Maesschalck):

9951318260?profile=RESIZE_710x

Wanneer op een naam in de zoekresultaten wordt geklikt, verschijnt een nieuwe pagina, met bij de meeste mensen een "scan registratieblad":

9951316086?profile=RESIZE_710x

Door te klikken op Scan Registratieblad opent - als het goed gaat - een voorblad met de naam van de hoofdbewoner (heel soms bevat een link een fout):

9951319679?profile=RESIZE_710xDoor met de pijl naar rechts > naar de volgende pagina te gaan, zijn eventuele overige familieleden en/of inwonenden te zien:

9951321883?profile=RESIZE_710xUiteraard wel altijd de schrijfwijze van de akte aanhouden, wanneer deze afwijkt van de Volkstelling 1921. Via opmerkingen kan dan eventueel de link naar dezelfde persoon in het Nationaal Archief worden toegevoegd.

De directe link naar de scan met alle inwoners zit verstopt onder de letter "i", die linksbovenaan in de blauwe balk staat. Wanneer daarop wordt geklikt, klapt een veld uit met o.a. de directe link, "Canonieke URL" geheten.

Voor alle volledigheid, het Nationaal Archief bevat 15 "categorieën" die betrekking hebben op Suriname, die met name voor oudere akten (en personen) mogelijk interessant kunnen zijn: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/zoeken?activeTab=nts&qf_nt-rdf_classification=Suriname

You need to be a member of Historische Database Suriname Curaçao to add comments!

Join Historische Database Suriname Curaçao

Email me when people reply –

Replies

  • hoi , een top tip, groeten herma

  • Het doet mij genoegen dat deze index, die ik met behulp van vrijwilligers gmaakt heb, ook hier zijn nut heeft.  !!!

  • Beste Reneej, fantastisch dat je zo'n uitgebreide en heldere toelichting hebt gemaakt! Hoe jij en anderen elkaar helpen op dit forum is een prachtig voorbeeld van hoe de kerstgedachte in de praktijk wordt gebracht ;)

    Fijne dagen, Thunnis

  • Bedankt Rene. Ik ben hier pas mee begonnen, dus voor mij is dit zeker een goede tip.

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.