Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Luitenant Resida.

Goedenmorgen,

Even een vraag!

Titels voeren wij in vóór de eigenlijke voornaam gevolgd door het scheidingsteken $ waarna de voornamen volgen. Ik heb een akte waarin een getuige alleen als "Luitenant Resida" staat beschreven. Resida is zijn achternaam, maar waar ga ik Luitenant invoeren aangezien dat niet de voornaam is?

Zelf dacht ik: voornaam # en dan bij achternaam Luitenant $ Resida....

You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!

Join Historische Database van Suriname & de Cariben

Email me when people reply –

Replies

• Mooie vondst weer! Is het goed als ik deze op Facebook deel?

• Natuurlijk!

• Wat fijn dat Herma dit al heeft opgelost. Zo leer ik steeds weer iets bij! Daarnet nog even in het Nationaal Archief gekeken, en daar komt Luitenant ook als "(slaven-)naam" voor: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00461?activeTab...

Het was triest om in Delpher kranten te zien dat deze getuige Luitenant Resida een maand na zijn huwelijk is gestorven, op 48-jarige leeftijd: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011215106:mpeg21:a0017.

Schoot me ook nog te binnen dat er onder "Handleidingen" (bovenaan de pagina) ook een hulplijst voornamen beschikbaar is. Daar staat de naam Luitenant ook in (en bijv. ook Korporaal).

Suriname: Slavenregisters (nieuwe dataset)
    • Ja idd niet aan gedacht ook. Maar dat komt omdat er bij beroep al stond Militair, ik ging ervanuit dat Luitenant in dit geval stond voor zijn rang in het leger. Niet erbij nagedacht dat dit letterlijk zijn voornaam zou kunnen zijn. Zo ontdek je elke dag weer wat nieuws.

• Dag Renee, 
      Het hoeft in dit specifieke geval niet zo te zijn, maar ik heb wel gemerkt dat veel oudere mensen heel kort na hun huwelijk stierven.
      Ik denk dat ze al lang samenleefden en om de een of andere reden (erfenis, 'beloning' voor trouw?, wat dan ook) wanneer ze ernstig ziek werden, maar naar het stadhuis gingen om het zo te zeggen. Soms trouwden ze met dispensatie op zondag of binnen de gestelde aankondigingstijd, en dan las je dat een partner de volgende dag overleed.
      Triest ja.

• heel vaak zie je da bij dergeljke huwelijken de kinderen worden erkend/gewettigd om er zo voor e zorgen dat ze bij een eventuele boedel deling ook meededen, het was ook belangrijk voor eventueel onderhoud verplichtingen

• bij huwelijken 4e regel. met namen.

• Ik zie het Herma, bedankt voor het meedenken/kijken.

• https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=%22luitenant+Resida%22...     groeten herma

Gevonden in Delpher - De Surinamer : nieuws- en advertentieblad
    fitBURGERLUKE STAND^ Huwelijken. " Parauiftrlbo. • Izaak Joscph ltijs"ïiburg'icnVLeyza LizétMierlo. vTjw»'Al°k cn Jeanncttu .Wois, wednwe vnn Lieuwrt…
  • zijn voornaam is volgens mij luitenant zie de krant

De Surinamer : nieuws- en advertentieblad

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleider Coen van Galen doet zijn best om snel te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.