Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
Dag,
Het volgende dilemma (de namen zijn fictief)
Moeder Maria Janssen krijgt in 1904 een buitenechtelijk kind genaamd Johan. Het kind wordt dus ingeschreven als Johan Janssen.
In 1906 wordt moeder Maria Janssen erkend door Jan vd Broek en Johanna Janssen. Maria Janssen wordt dus Maria vd Broek.
In 1917 erkend moeder Maria vd Broek haar natuurlijk kind Johan. Krijgt hij dan ook de achternaam vd Broek?
En wat ga ik in de invulvelden invullen als achternaam voor de moeder (Maria Janssen/vd Broek)?
In de handleiding staat dat de gegevens in de akte prevaleren boven de kantmeldingen, maar wat is hier correct?
Alvast dank voor het meedenken/oplossen
Don Leo
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
Hallo Leo,
Invullen wat er staat, niet interpreteren (staat ook zo in de handleiding), dus Maria Janssen.
Waarom zij de namen fictief?
Het kan zelfs zo zijn dat de vader van het kind da kind vervolgens erkend, en dan krijgt he kind de geslachtsnaam van zijn vader.
Zo kan het voorkomen dat een persoon bij zijn/haar geboorte, huwelijk en overlijden verschillende geslachtnamen heeft in aktes van de bugerlijken stand.
Bij de talloze Surinaamse stambomen die ik al heb uitgezocht ben ik dat al vaker tegengekomen.
Voorbeeld deze akte:
Bij geboorte heet het kind Fraenk, door erkenning van moeder door haar vader Wogmeer en door erkennig/huwelijk van eigen vader van Bossé.
Vriendelijke groet, Huub.
Dag Leo, de handleiding volgen is juist. De akte letterlijk overnemen zoals deze is ingevuld en de kantmeldingen toevoegen.
Onderaan het formulier, voordat je de taak opslaat, kan je altijd via het opmerkingenveld aanvullende informatie geven, zoals je hierboven fictief hebt gedaan, zodat het team hier alert op is.