Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.
Ik ben met de huwelijken bezig maar nu heb ik overledene Alida Sophia Wijchgel dochter van Maria Dora van Flora van Wossing. Vul ik nu als achternaam van haar moeder Flora van Wossong in? En moet datn ergens eenn $ teken tussen?
alvast dank Ineke
You need to be a member of Historische Database van Suriname & de Cariben to add comments!
Replies
Ik heb in dit geval een "van" ingevuld bij voorvoegsel en "Flora $ van Wossing" bij achternaam zoals ook in de handleidingg staat bij punt 7).
Vóór 1832 kregen vrijgelatenen meestal de naam van de voormalige eigenaar met het woordje ‘van’ ervoor. Als een vrijgelatene vervolgens iemand anders
vrijliet, dan ontstonden soms lange namen, zoals bijvoorbeeld ‘Calesta van Ohr
van du Maurin’. In dit voorbeeld is Calesta de voornaam, de eerste ‘van’ het
voorvoegsel, en ‘Ohr van du Maurin’ de achternaam.
Beste beiden
Dit lijkt inderdaad een ketennaam. Hier mag 'van' in het veld voorvoegsel en 'Flora van Wossong' als achternaam, een $ is niet nodig want dit is de volledige achternaam.
Hartelijke groeten Thunnis