Dit forum is bedoeld voor vragen en opmerkingen die opkomen tijdens het invoeren van de akten van de Surinaamse Burgerlijke Stand. U kunt zelf berichten plaatsen, lezen wat de ervaringen zijn van andere deelnemers, en reageren op berichten. Via de links hierboven kunt u direct doorgaan naar de sectie 'Mededelingen' (van het projectteam), 'Vragen' en 'Tips' over de invoer en 'Opmerkelijk' voor bijzondere vondsten.

Eindelijk is het zover: de database met gegevens uit de geboorteakten 1828-1921 staan online op de website van het Nationaal Archief Suriname (NAS). U kunt in de database zoeken naar 223.930 personen die voorkomen in de akten, via deze link. Als u een naam vindt, kunt u doorklikken naar de scan van de originele akte. Op de website is een zoekhulp aanwezig.

We mogen allemaal gloeiend trots zijn op dit resultaat, dat alleen mogelijk was door de vele duizenden uren van invoeren en controleren die u allen heeft geïnvesteerd. En nu de zoekpagina op de website van het NAS eenmaal klaar is, zal het in de toekomst gemakkelijker worden om nieuwe data op te nemen: we hopen dit najaar de informatie uit de overlijdensakten te kunnen toevoegen.

You need to be a member of Historische Database Suriname Curaçao to add comments!

Join Historische Database Suriname Curaçao

Email me when people reply –

Replies

  • GEFELICITEERD, iedereen!
    Wat ben ik druk bezig geweest met zoeken. Heerlijk om zoveel te vinden. Raadsels zijn opgelost en er zijn enkele nieuwe ontstaan. :-) 
    Dit is wel heel fijn. Jammer dat ik zoveel foutjes in de transcripties tegenkom. Voor oudere Surinamers die zoeken, zal het wel duidelijk zijn wat er staan moet, maar voor Nederlanders en misschien jonge Surinamers e.a. kunnen die leesfoutjes voor wat extra puzzelwerk zorgen. Ik wou dat de mogelijkheid bestond voor de lezers om de transcripties te corrigeren, maar dat kon dan weer voor andere problemen zorgen. Ook zie ik onder districten soms allerlei districten genoemd bij een lijst van mensen die toch in Paramaribo blijken te zijn geboren. Dat snap ik niet. 

    Maar ik geniet! Weer leuk om bijv. te ontdekken dat mijn eigen opa als getuige de geboorteakte van mijn schoonmoeder mede heeft ondertekend. Wat een kleine gemeenschap!.

  • kom ook tegen dat de manier waarop de moeder ingeschreven is ook de achternaam van het kind geworden is, bijv Halfhide geb Williams

    • Dank Carla, dat is iets wat in een volgende versie gecorrigeerd moet worden.

       

  • Ik merk nu wel dat voor het jaar 1907 er blijkbaar geen scans zijn na augustus van dat jaar.

    • Beste Rudi Coel het klopt dat van sommige jaren akten deels of geheel ontbreken. Voor een deel hopen we dat op te vangen met akten uit het archief van het CBB, maar voor een deel zijn akten nu eenmaal echt verloren gegaan.

       

  • ik heb al 1x een foutje ontdekt, huinummer was in de transcriptie 165 ipv 175, geen cruciale fout dus hoor. 
    Maar je kunt (nog) niet direct op- of aanmerkingen plaatsen zag ik, maar dat is dus als ik het goed begrijp nog onder constructie.. 

    • Maar los daarvan: echt superfijn dat je nu op naam kunt zoeken!!

       

      • Beste Lidwien, dank voor je oplettendheid. We komen nog terug op de vraag hoe we het beste feedback kunnen verwerken om fouten te corrigeren en dergelijke. Dus mijn verzoek is: spaar dit soort meldingen even op totdat we een goede oplossing hebben. Al hoop ik natuurlijk dat niemand foutjes tegenkomt ;)

         

  • Super, en de site van het NAS werkt echt goed. snel, nog geen flipperende scans of vastlopers gehad

  • Super. De akten zijn goed doorzoekbaar.

    Moet ik opmerkingen over de akten hier plaatsen? De aktes van Coronie mis ik, komen die er nog in?

This reply was deleted.

Forum

Voor een gedetailleerde toelichting over de werking van het forum, zie de handleiding.

Als u een bericht wilt plaatsen, klikt u op de link 'Add discussion' rechtsboven. U kiest een titel die de lading dekt van uw bericht.

Na het schrijven van uw bericht kiest u onder welke categorie het valt: 'Vragen' voor vragen over de invoer, 'Tips' wanneer u de andere medewerkers een advies wil geven, 'Opmerkelijk!' voor als u een bijzonder geval wil delen. De categorie 'Mededelingen' is bedoeld voor meldingen door de projectleiding. Verder kunt u aangeven voor wie het bericht zichtbaar is, kies daar de optie 'Only network members'.

U kunt via de kopjes direct naar één van de categorieën gaan:

All Discussions

Mededelingen

Vragen

Tips

Opmerkelijk!

U kunt ook zoeken door alle berichten via het 'search' zoekscherm bovenaan de pagina.

Projectleiders Thunnis van Oort en Coen van Galen staan klaar om te reageren op de berichten die worden geplaatst op het forum.

Als er discussie is over hoe bepaalde gegevens in te voeren, beslist uiteindelijk iemand van de projectleiding over de volgen koers. Vanzelfsprekend verzoeken we deelnemers de gebruikelijke regels van fatsoen te volgen.